Yhä useampi suomalainen hyppää pyörän satulaan ja aloittaa harrastepyöräilyn. Se onkin erittäin helppo ja halpa harrastus. Pelkän harrastuksen lisäksi se voi olla hyödyllinen kulkuneuvo esimerkiksi työpaikalle.

Pyöräily sopii kaikille

Pyöräily ei katso ikää, sukupuolta tai edes kuntoa. Kuka tahansa, joka osaa pyöräillä, voi aloittaa säännöllisen harrastepyöräilyn. Tehtyjen tutkimusten mukaan yli puolet 15-74 -vuotiaista suomalaisista harrastaa jo pyöräilyä – vain harva laji pystyy samoihin lukuihin. Suosituin harrastepyöräilyn muoto on käydä pyörälenkeillä.

Ei vaadi kalliita sijoituksia

Suomessa on erinomaiset pyöräilymahdollisuudet. Kaikista kaupungeista löytyy kauniita ulkoilumaastoja ja pyöräteitä, jotka suorastaan kutsuvat aloittamaan harrastuksen. Tämän jälkeen aloitteleva harrastaja tarvitsee ainoastaan sopivan pyörän ja hyvän sään.

Tänä päivänä pyörämarkkinat ovat erinomaiset. Kaupoissa ja jopa netistä löytyy laajasti monenlaisiin tarkoituksiin valmistettuja erikois- ja peruspyöriä. Yksi tunnetuin netistä löytyvä pyörämyyjä on Cykelkraft.

Pyöräilykypärä pelastaa henkiä

Sopivan pyörän löydettyä on aika suunnata katse kohti lisävarusteita. Tärkein niistä on kiistatta pyöräilykypärä, joka on pakollinen lisävaruste jokaiselle pyöräilijälle. Muita pakollisia varusteita ovat pyörän valo ja heijastimet, jotka nousevat erityiseen tärkeyteen syksyisin. Pyörälenkille voi ottaa mukaan kevyttä syötävää ja ainakin puoli litraa juomista, kuten vettä tai urheilujuomaa.

Oikeanlainen harjoitusohjelma tuo tulosta

Pyöräilyn aloittamiseen ei tarvita pohjakuntoa. Joten jopa sohvaurheilijat voivat kavuta pyörän satulaan ja saada erinomaisia tuloksia oikeanlaisella harjoitusohjelmalla. Pyöräillessä kehon suuret lihasryhmät sekä sydän- ja verenkiertoelimistö saavat erinomaista harjoitusta. Tulosten näkemiseksi täytyy pyöräillä kevyesti hikoillen noin tunnin ajan ainakin 2-3 kertaa viikossa. Vain muutaman kuukauden harjoittelu vaikuttaa merkittävästi perus- ja lihaskuntoon.

Pyörän selässä unohtuu myös huolet

Fyysisten hyötyjen lisäksi pyöräillessä voi kerätä paljon henkistäkin hyötyä. Tutkimusten mukaan säännöllinen pyöräily vähentää stressiä ja etenkin aamuiset pyöräilymatkat työpaikalle auttavat keskittymään paremmin työpäivän aikana. Kauniissa maisemissa ja raikkaassa ulkoilmassa liikkuminen pistää hyvin helposti unohtamaan arjen murheet ja kiireet.

Pyöräilyä ei tarvitse harrastaa yksin

Suomessa on noin 140 pyöräilyseuraa, jotka järjestävät aktiivisesti erilaista ohjattua toimintaa. Tutustu siis oman kaupunkisi tarjontaan ja hyppää satulaan kokemaan pyöräilyn erinomaiset hyödyt – vaikka koko perheen kanssa!