Fanituotteista on hyötyä sekä joukkueelle että sen faneille. Riippuen joukkueen tasosta ja tavoitteista kannattaa harkita tarkkaan, millaisia tuotteita oma ryhmä vaatii. Matalan kynnyksen liikuntaryhmillä ei välttämättä ole mahdollisuuksia panostaa paljon tuotteisiin, mutta on hyvä harkita, saadaanko niiden avulla enemmän näkyvyyttä ja jopa sponsoreita. Yhtenäiset asut luovat tarvittavaa tiimihenkeä, ja laadukkaat tuotteet tulevat käyttöön.

Joukkuetuotteet kertovat katsojille joukkueen yhteishengestä, ja niihin panostettujen rahojen avulla voidaan hankkia monia pieniä harjoituksia helpottavia asioita. Näkyvyys ja tiimihenki poikii usein uusia ideoita, kuten promotapahtumia, joiden avulla joukkueelle on mahdollista kerätä rahaa. Tiimi, joka esiintyy myyjäisissä tai vaikkapa kaupungin tapahtumassa oman joukkueen yhtenäisissä asuissa, antaa kuvan uskottavasta ja vakavasti otettavasta harrastajaryhmästä.

Panosta laatuun

Fanit ympäri maailmaa tuntevat toisensa pelipaidoista tai muista joukkueen logolla varustetuista tuotteista. Ne yhdistävät ja viestivät kiinnostuksesta. Tuotteiden avulla osoitetaan myös kannatusta joukkueelle. Sarjataulukossa matalammillakin lukemilla painivien joukkueiden tavoite on monesti nousta ylemmäs, ja siihen ne tarvitsevat kaiken mahdollisen avun faneilta ja yhteistyökumppaneilta. Haluttu tuote on tyylikäs, laadukas ja joukkueensa näköinen.

Olivat näkyvyyttä tuovat tuotteet sitten avaimenperiä, joukkuevaatteita, kulkuneuvoja tai kaulaliinoja, tulee niiden kohdalla panostaa laatuun. Axonprofil panostaa tuotteiden käytännöllisyyteen ja korkeaan laatuun. On tärkeää pohtia, mihin tarkoitukseen valittu tuote on tarkoitettu. Asiakkaille jaettavat tai myytävät fanituotteet saavat eniten mainosta, jos niistä on hyötyä käyttäjille pitkällä aikavälillä. Oman joukkueen käyttöön tulevien tuotteiden tulee soveltua käyttötarkoitukseen.

Sponsorien hankkiminen kannattaa

Erilaisilla urheilujoukkueilla on erilaisia tavoitteita, ja niitä kaikkia varten on olemassa sopivat sponsorit ja fanituotteet. Lajista kiinnostuneet, itse sitä harrastavat ja sen piiristä yleisön löytävät yritykset kiinnostuvat joukkueesta, jolla on hyvä henki. Joukkue voi olla lajissa matalalla tasolla, mutta pyrkiä korkeammalle. Toisaalta se saattaa herättää kiinnostusta myös muilla keinoilla, kuten hyväntekeväisyydellä.

Sponsoreita on tarjolla tietenkin huippu-urheilijoille, mutta hyvin laadittu sponsorihakemus voi poikia yhteistyökumppaneita oman alueen vaikuttajista. Joukkueen kannattaakin miettiä, millaiset yritykset jakavat yhteistyöhön soveltuvia arvoja. Sponsoreille tärkeintä on näkyvyys ja joukkueen edustus. Paikkakunnan omat maskotit saattavat saada paljon tilaa mediassa, vaikka eivät kilpailisikaan lajissaan aivan huippusijoista. Jokainen joukkue voi asettaa tavoitteensa sponsoreiden suhteen tasonsa mukaan.